Färgglada barnrum

Jag tycker liksom Lovisa att ett barnrum ska vara fyllt av färg och form och jag tror inte ett dugg på att pojkar och flickor skulle var i behov av olika slags leksaker eller olika slags miljöer. Och absolut inte att vissa färger skulle passa bara ett kön. Tänker man på det är det helt absurt och jag undrar hur denna tro har vuxit sig fram och bitit sig fast i så många (vuxna) människor. Det är verkligen fascinerande. Däremot tror jag absolut att föräldrar i alla tider har påverkar sina barn till vad de väljer att leka och leka med. Och att det är föräldrarna (plus attityder från dagis, skola och samhället i stort) som kokat ihop skillnader mellan pojkars och flickors smak, inte barnen själva, råder det liten tvekan om. Om inte annat så märker jag ju det, med viss fasa, nu när jag själv har barn.

Min unge leker både med bilar och dockor (för att nu ta två stereotypa exempel). Eller ärligt talat, han är inte speciellt intresserad av endera (fast så fort han tar upp en bil så finns det folk som ska påpeka det: "titta! nu leker han ju med bilar!". När han sen tar upp en docka eller går loss på leksaksspisen så tystnar det dock). Just nu gillar han bäst att leka med just sin spis och servera låtsatstårta och så gillar han sitt lego. Vad han gillar att leka och leka med kommer såklart att variera och jag kommer att uppmuntra vad han än väljer (fast vapen blir jäkligt svårt att acceptera och där drar jag nog en gräns). Jag ska i alla fall försöka erbjuda stor variation och inte bara ett begränsat pojkutbud som är styrt av vad marknaden säljer.

Nedan kommer lite detaljbilder från ungens färgglada rum, mycket är loppis såklart!

1. Hello Kitty-låda, fyndad för en tjuga på gatuloppis i Kärrtorp. 2. Väskor att gömma grejer i, den blå fyndad på loppis för 25 kr (med en hel leksakstågräls i!), den andra köpt på Kalikå. 3. Underbar liten väska med pudlar på, 30 kr på Erikshjälpen i Sundsvall. 4. Färggrann bokstavspryl med svängbara bokstäver, 50 kr loppis i Enskede.
5. Vimplar fyndade på nätet för en hundring (eftersom jag är så dålig på att sy själv...). 6. Tavla som ungen fått av Lovisa, hon har gjort den själv! 7. Tavla gjord av vykort och fyndad gul ram. 8. Tygtavla med Dunderklumpen som jag köpte av en tjej på en marknad, hon hade gjort den själv. 9. Halsband och armband, några loppispresenter och några hemgjorda av fina kusinerna. 10. Tamburin, 25 kr, Stadsmissionen. 11. John Blund-docka, 45 kr, Stadsmissionen. 12. Plåtask som jag hade smörgåsar i på lekis när jag var liten. 13. Det dyraste i ungens rum, korgar till lego och leksaker, Afroart. 14. Snobbenlampa, någon hundring, Pärlan i Gustafs. 15. Pysselådor, rea på Åhléns, 20 kr styck. 16. Kassa-apparat, loppis, 25 kr. 17. Min gamla leksaksvagn. 18. Leksaksstrykjärn, 10 kr loppis.

/Annika


Kommentarer
Postat av: lovisa

ojoj..där är john blund.. som jag skrämt femåringen riktigt med en natt när han skulle sova.

sov nu älskling, snart kommer john blund och kastar grus i ögonen på dig.



han blev riktigt rädd..-



folk som kastar grus, är fortfarande ett uttryck ungen svänger sig med..

2010-02-25 @ 16:11:45
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Sarah

WORD. Jag har precis samma inställning som ni. Bravo!



Och vilka fantastiska saker. Påminner om mina barns rum :)

2010-02-25 @ 20:17:47
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: Soleil

Fantastisk John Blund-docka!



Massa annat fint också. Myyyysigt rum!

2010-03-09 @ 13:52:42
URL: http://bhujapindasana.wordpress.com
Postat av: Ellie

Jag vill också hitta en massa gamla fina saker på loppis för en billig slant. Underbart! Jag hittar aldrig nåt på loppis. kanske inte har tålamodet!? Hehe

2012-05-07 @ 09:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0