charm är att campa med ett åldrat ekipage



Att campa är helt klart underskattat. Nu är jag i och för sig inte uppväxt med campingliv och har inga jobbiga minnen från trånga husvagnar eller träningsoveraller. De enda gångerna jag har tältat är på festivaler, Gotland, och ett par gånger på gården där jag bodde i Enköping. (undra va sjutton grannarna tänkte om oss, där vi knackade upp kupoltältet på den lilla gräsplätten med höghus och fyrvåningshus runtomkring oss)

I varje fall. I vuxen ålder har jag campat. På riktigt. Med en fantastiskt liten husvagn, Astral 900 från 1970. Den är nästan högre en vad den är lång, men ack så charmig. Med lite färg och nysydd klädsel blev den finfin. Äntligen fick jag användning för alla plastatrialjer och dubletter av blommiga kastruller.

Vi kopplar på husvagnen på vår röd/vita Amazon årsmodell 1970 och cruisar genom Sverige. (Favoritcampingen är Revsands Camping)

Folk pekar och vissa skrattar. Men vi puttrar vidare och placerar vårt ekipage bredvid nåt mastodontkomplex till husbil. Det går bra att kliva ur Amazonen, koppla loss och dra vagnen dit vi vill ha den. Den väger inte så värst mycket.

Och campinggrannarna kommer fram, med vinglaset i ena handen och ett vilt gestikulerande i den andra. För en sådan bil hade de minsann som sin första, och vilken husvagn, va liten den är. Vad är det för årsmodell på Amazonen och är den ommålad. De ger ungen godis och bjuder in oss till deras provisoriska staketinramade sommar"stuga" med blom- och brevlåda. Det är trevligt, salongsberusat och väldans svenskt.

Vi tar också med oss ekipaget på sommarens veteranmarknader. Där känner vi oss mer hemma, sticker inte ut så förfärligt. Är kanske bara lite skrotigare och lite billigare än grannens veteranbil. Och har vi tur så får vi finbesök av goda vänner, som i somras på Wärsta marknad.

/Lovisa


Kommentarer
Postat av: Annika

åh underbart!

2010-02-18 @ 09:43:36
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Simon

Wow fan vad fint!

2010-02-18 @ 17:47:29
URL: http://retronu.blogg.se/
Postat av: lovisa

ja.. man längtar ju ännu lite mer...

ljuuva sommar!!

2010-02-18 @ 22:24:02
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: julia

Amen. Underbart! Jag får gåshud. Detta bara älskar jag. Bättre än glass!

2010-02-20 @ 08:03:55
URL: http://www.juliasvardag.blogspot.com
Postat av: lovisa

ah.. ja. det är underbart.den övre bilden är riktigt tidig morgon på en veteranmarknad. vi ska hälla i oss lite kaffe innan vi tar första repan bland lopppis-borden. i husvagnen har vi en liten gasolspis och finfina kastruller att koka kaffevatten i. jag och femåringen är lika ivriga.

/Lovisa

2010-02-20 @ 10:55:23
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Uppvuxen i en familj om sex personer och med måååånga husvagns semestrar. Minns husvagnsmat på papptallrikar och ljuden av motorväg när man sover på en rastficka. Har dock ett traumatiskt minne av sex personer + skidutrustning en vecka i Hestra i Småland. Sen dess har det varken varit husvagn eller skidor för min del, men nu blir jag nästan lite sugen igen. På husvagn.

2010-02-21 @ 13:46:03
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: lovisa

hanna: aha du är en sån som har barn-erfarenhet av det då allså.jag hoppas att våra ungar kommer minnas det med glädje.

då jag inte är en fan av vinter och snö, och husvagnen har typ pappväggar, blir det garanterat aldrig någon skidtripp. = ) så det bespar vi dem iaf.

= )

/L

2010-02-21 @ 23:30:11
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0