5 böcker jag aldrig tar mig igenom

Det finns några böcker jag har börjat på flera gånger. Men jag kommer inte så långt. I ett fall cirka 100 sidor, i ett annat fall bara 10. Tänker att det var inte läge för just den boken nu. Och börjar igen en annan gång. Med samma resultat. De är inte dåliga, jag orkar bara inte sätta mig in. I berättelsen. I språket. I karaktärerna. Något sätter stopp, men jag vet inte vad. Några av de här böckerna är:

”L” av Erlend Loe. Jag gillar ju Erlends böcker. Har läst nästan alla, den senaste ”Gör vad du vill” var briljant. Men ”L” tar jag mig icke igenom. Det går inte. Några kapitel. Sen stopp.

Michail Bulgakovs ”Mästaren och Margarita”. Ojoj, jag kommer förlora halva min kulturvänskapskrets genom att nämna den här. Om jag har tur så är de för snobbiga för att läsa bloggar. I alla fall. Boken verkar ju skitbra, är ju till och med en klassiker. Men det går inte! Jag har säkert börjat på den 10 gånger och rätt ”mood” verkar aldrig infinna sig. Det blir bara konstig, krystad läsning och stor trötthet. Så nope. Inte den heller.

”Gangsters” av Klas Östergren. Uppföljare till en av mina favoritromaner, ”Gentlemen”.  Förbannad var jag efter cirka 100 sidor av ”Gangsters”, ville inte förstöra illusionen av världen i ”Gentlemen” så jag kastade den i väggen och gick vidare i livet. Punkt.

Alla (nästan) mina manliga läsintresserade vänner säger att jag MÅSTE läsa ”Eureka Street” av Robert McLiam Wilson. Och ja, jag ska. Någon gång. Inte nu bara.

Jag hade längtat efter Carsten Jensen ”Vi, de druknade” i pocketformat. Sprang och köpte den. Började läsa och så var den inte som jag hade tänkt mig. Den börjar i krig och enligt baksidetexten handlar den mångt om mycket just om KRIG. Jag har svårt för krigsskildringar, mycket svårt. Jäkligt synd, för jag hade verkligen velat gilla den här hyllade romanen men nu får den snällt vänta i högen av böcker som jag kanske kanske ska läsa en dag. För man borde ju…

Jag låter min Gorbatjovbabuschka passa de olästa böckerna så länge. Det gör han så bra.

/Annika

 


Kommentarer
Postat av: Lisa H

Haha. Det här känns igen! ”Mästaren och Margarita” gick vi och såg på Kulturhuset istället. Den var skitdålig och jag lade ner att någonsin läsa den. Jacob kom på efter pjäsen att det ju faktiskt var så att han tyckte boken var dålig också när han läste den för några år sedan.



Måste erkänna att jag har "Gentlemen" i min hög av påbörjade. Men kanske plockar jag fram den igen någon gång i framtiden...



Jag tror de flesta läsare har en sådana här sektion av påbörjad läsning i sin hylla. Vi har iallafall varsin i vår.



Kramkram

2010-02-03 @ 14:12:11
Postat av: kicki

Men kom igen Annika! nu får du ta ett nytt försök med "Mästaren och Margarita", jag älskar den, har tjatat om den här hemma och köpte den till min kille för att han bara måste läsa den.......den låg vid sängen några veckor men har nu hamnat på hans "böcker han inte kommer igenom hylla" . så var det med det.

2010-02-03 @ 17:33:11
Postat av: Annika

Bra Kicki! Lite pepp där för att ta mig igenom klassikern. Några tips på vägen? Jag håller ju på att somna när katten kommer in i bilden o s v :) Nä, men någongån när jag mognat lite ska jag minsann ta mig an den!



Lisa, jag kan verkligen lägga in ett ord för "Gentlemen"! Den är underbar. Skippa uppföljaren bara. För när man tänker efter, hur många uppföljare är egentligen riktigt bra?



Kram kram

2010-02-03 @ 17:43:13
Postat av: Jonas

Ja, när jag för en gångs skull loggade in i den här sybehörsrymden - i stället för att läsa Homeros på originalspråk och dricka chablis och grubbla över Heidegger - då upptäcker jag att en av i min kulturvänskrets har en sådan här "blôg". Så upptäcker jag att hon inte orkar läsa Bulgakov och jag kan härmed bara bekräfta att ja, nu har du förlorat mig. Å andra sidan verkar denna före detta kulturvän även ha många manliga läsintresserade vänner som rekommenderar "Eureka Street" och det förstår jag inte alls, det var väl som vilken bok som helst. Vad säger de är så speciellt med den? Svara på det, och sen efter det kan du förlora mig på riktigt. Kanske. Möjligen. Eller förresten, en till fråga: finns det böcker som du inte läst men brukar låtsas att du har läst?

2010-02-03 @ 18:07:17
URL: http://www.extraallt.com/
Postat av: Annika

Jonas, oroa dig inte. Jag räknar inte dig till min kulturvänkrets, inte alls. Och ja, nog finns det böcker jag "låtsats" att jag läst, d v s jag "låtsas" att jag läst HELA "Det andra könet" t ex för jag har nästan det... Jag minns inte riktigt varför "Eureka Street" skulle vara så bra, men det var nog något manligt med i bilden. Eller vad tror du? kram på dig

2010-02-03 @ 18:57:55
Postat av: Jenny

Nämen Annika! Jag är säker på att du skulle älska Vi, de drunknade! Den är seg i början och mycket krig men sedan, den är fantastisk! Det är helt klart en Annika-bok, om Annika är samma som jag minns henne från litt.veten i Södertörn alltså :)

Hej från Jenny

2010-02-09 @ 20:25:40
Postat av: Annika

vad bra jenny! nu fick du mig sugen på "Vi, de druknade" igen. Ska bara skriva klart den himla magisteruppsatsen (så jag också blir färdig bibliotekarie ngn gång...). Och ja, jag har nog samma smak nu som då ;) Tänk det är typ 9 år sen eller? Gaaa, tiden går!

2010-02-10 @ 09:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0