mansgrisgubbar tar föräldraledigt under jaktsäsongen, jag väljer Musikhjälpsveckan

Rasister, homofober, bomber och granater. I världen dagligen. Varje sekund. Våldsbrott, övergrepp, mobbing, gatubarn, hemlöshet, trafficing... En nedrans massa bedrövligheter världen över.

Men så finns det gobitar. Som att se människor med civilkurage, människor som samlas och manifesterar över orättvisor och fruktansvärdheter. Människor som engagerar sig och står upp för de som har det värre. Som säger ifrån, sätter stopp, som agerar. I det stora och i det lilla.



Och så har vi musikhjälpen. Sex dygn av sprudlande engagemang, i år med knyten näve emot handel av barn. Gustav Adolfs Torg i Malmö. Martina Thun, Jason Diakité och Nour El Rafai. En favorit från morgonpasset i P3, en fin och klok Jason och fantastiskt vackra och roliga Nour.



Människor bara öser ifrån sig kärlek under veckan som går. Det kanske inte förändrar världen, men ack ens syn på världen och människan som fenomen. Sändningarna boostar ens syn på människan som god. Och gåshud och tårar gör mig lycklig inombords. (om så bara för stunden)
Jag minns förra året då en man skänkte hela sin lön till Musikhjälpen. tänkvärt är att det var en grabb med en lön på 18000kr).Människors godhet avlöser varandra under veckans gång. Och jag, som har så svårt att se på TV, sitter ändock som klistrad framför livesändningarna på nätet. Passar sig perfekt att sambon min är på kurs, vilket gjorde att jag fick "ta" en veckas föräldraledighet med lillungen. Likt mansgrisgubbar som tar föräldraledigt under jaktsäsongen, blev det Musikhjälpsveckan för mig.

Vilken låtlista det kan bli, med en herrans massa människors bästa låtar. Messa in din önskning! Det ska jag göra! Stora ungen min har önskat Håkan Hellström, med Kom igen Lena. För våra ungars skull!




Så här önskar du en låt via SMS/MMS

Inled med hur mycket du vill skänka
50, 100 eller 200
skriv sen låt, artist och motivering
och skicka till 72 999

/Lovisa

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag älskar musikhjälpen och att den engagerar så många människor för en bra sak! Och årets programledare kunde inte bli bättre! Satt nyss och önskade att jag kunde vara ledig hela veckan så jag kunde vara uppe dygnet runt för att lyssna..

2010-12-14 @ 13:52:05
URL: http://livinglikephia.blogspot.com
Postat av: lovisa

vi fick ett tack på mailen från Emmy Rasper P3:



Tack snälla ni!/

Emmy



och visst, det var så lite så. tack själva!, säger vi

2010-12-14 @ 13:54:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0