Mamma

Jag tycker så mycket om den här bilden på min mamma. Jag tror hon är runt 16 år, det är i början av 60-talet och hon står och hänger med två tuffa moppekillar. På mormor och morfars lantställe kan jag tro. Det ser ut som att det är sommar och livet verkar vara rätt så fint. Kanske var hon kär i någon av killarna. Kanske i båda.

Min mamma dog när jag var 18. Det är ett tag sen nu. Jag vet inte om jag saknar henne, för ärligt talat har jag glömt bort hur det är att ha en mamma. Eller det är klart att jag saknar. Att ha en mamma. Jag kan bli väldigt avundsjuk på människor med mammor och såna människor finns det såklart gott om. Speciellt sen jag fick barn så gör det lite extra ont när jag vet att ungen inte kommer att ha någon snäll mormor som kommer och hälsar på och köper onödiga men fina presenter och sitter barnvakt när mamman är trött och allt annat som hör mormorskapet till. Jag vet ju inte om min mamma hade varit en sådan där snäll barnvaktande mormor såklart. Men iallafall.

Jag tänker inte så ofta på min mamma längre. Men ibland tittar jag på den här bilden och jag är så glad över att hon en gång fick vara en 16-åring på cykel på en grusväg tillsammans med två tuffa killar. Och kanske var hon kär. Eller kanske inte. Men det var sommar och ganska obekymrat. Och resten av livet var långt borta.

Och snart är det sommar här med.

/Annika


Kommentarer
Postat av: Simon

Fint skrivet! Jag vet med hur det är när ens förälder går bort. Min pappa gick bort när jag bara var 12år.

2010-04-27 @ 11:22:42
URL: http://retronu.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fint skrivet och fin bild.



Jag bröt kontakten med min pappa för något år sen när jag tvingades acceptera att han aldrig kommer att bli en snäll pappa, utan alltid vara en som ljuger, sviker och sårar, vad som helst, vem som helst, för att nå sina egna mål. Så även jag kan sakna. Jag kan bli ledsen när jag ser hur fina andras pappor är och vad de har. Jag tänker att jag vill skydda mitt barn, men att jag samtidigt berövar det något.

2010-04-27 @ 14:11:38
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag vet precis hur det kan kännas att vara mammalös. Jag blir arg ibland och hytter emot himlen. Dumma dumma mamma, varför finns du inte här hos mig, med mig, för mig. Men kanske gör de det ändå, mammorna våra. Kanske finns de med oss och skyddar och ser efter. idag på vägen hem från jobbet kom ett regn, himlen öppnades och det öste ner.Men så plötsligt slutade det och solen kom fram. Då tänkte ja på min mamma, att det kanske var hon som skickade mig en fin stund. då log jag.



puss Lovisa

2010-04-27 @ 17:48:42
Postat av: Toril

Förstår din känsla...min mamma dog när jag var nyss fyllda 20 å det var tufft å mista henne bara så där..för det kom som en blixt från klar himmel..Håller mig dig i din saknad..då man ser vad andra har å vad man inte har eller kommer att ha igen..Ingen mamma, mormor...usch ja livet är tufft. Å det kommer hela tiden nya saker som man måste hacka i sig.

Var rädd om dig!

2010-04-27 @ 18:48:29
URL: http://torilshjartaforokarsig.blogspot.com
Postat av: Lina W

Omöjligt att inte bli berörd av det du skriver. Så fint! Min mamma lever. Det är härligt nästan jämt. Men jag antar att man saknar även bråken och problemen när man mist någon man älskar.

2010-04-27 @ 19:54:58
Postat av: Robert Schyman

Jag tror bestämt din mor var en lika tuff moppetjej.

Ser ut som hon också sitter på en moped.

2010-04-27 @ 22:10:14
Postat av: Julie

Hej Annika



Thank you for leaving a comment on my blog about the film Wild Strawberries I am really looking forward to watch it...I think I will like it. I like discussing these subjects.

And I am soo happy :-D I have now found your lovely blog because you left me a comment...tack saa mycket

I am learning svenska men det ar saaaa jobbigt till mig. But I would try and understand vad du har skrivit. Sa manga svenska manniskor prater jatte bra engleska....:-D. Can you put a google translate widget on your blog please???

Jag hoppas du har en bra veckan

Kram Julie x



P.S. I look forward to shopping in your webloppis

2010-04-28 @ 11:46:28
URL: http://www.myblogswedishouse.blogspot.com
Postat av: annika

hej alla: måste få skriva att jag blir så glad när ni skriver om er själva, så fint att läsa. gillar när det bli lite kommunikation här. så tack för alla fina kommentarer! vi ses i blogosfären /Annika

2010-04-29 @ 21:50:48
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0