En familj har hittat (ett) hem

Trots att avundsjukan bubblar i mig, och trots att det gjorde ont i hjärtat att smyga runt bland det underbara, unnar jag verkligen fina Johanna och Petter det fantastiska hus de kommit över. De kommer, tillsammans med två fina ungar och två katter att besjäla det och sätta sin prägel. Små barnfötter kommer tassa på nyslipade trägolv och huset anno 1927 kommer glädjas och vårdas av sina nya ägare.

Besöket i huset gjorde mig lycklig och helt uppspelt. Ni vet när man blir så upp i varv att man bokstavligt talat dregglar. Med kameran upptäckte jag ljuvligt ögongodis och fick flera gånger hejda mig för att inte rinna över.


1. En ljuv knippe nycklar med både tyngd och historia. 2. Doktor Petter och katten Bolt. 3. Syster Johanna och ungarna. 4. Ett rosa SMEG-kylskåp lockar och pockar som en pralin i det stora ljusa köket. Kan man inte tycka det är fantastiskt?
5. Nyversionen av min drömtermos, inköpt på Lagehaus. 6. En rustikt linneskåp från Petters mamma står barskt som härlig kontrast till den vitmålade väggen.

Väl uppe på övervåningen tappade jag ganska snart andan. För där huserade ett gammalt kök med diskho och underbara luckor med pärlspont. Johanna förklarar det som familjens framtida skaparrum. Har ni hört nåt så ljuvligt?
Genom det fantastiska fönstret kommer solen lysa upp det fullkomligt bedårande rummet och inspirera till konstskapande. Och fläkten är ju som ni ser ett konstverk i sig.

Lycka är att vara ett hus med ett gammalt kök och få den här familjen som inneboende som inte river bort och förstör. Utan som förstår sig på och uppskattar.


Detaljer från familjens framtida skaparrum.


1.Ungarnas stora ljusa rum. Kolla in de ljuvliga fönstrena! 2. Dockvagnar från olika årtionden på nyslipat golv som gömts under mattor av plast. 3. Essem-krokar i hallen mot vägg av pärlspont. 4. En prinsessa och hennes säng.
5. Datorn nära till hands.


1. Master bedroom. Where the magic happens, ni vet sovrummet. = ) 2. En pigtittare från Petters mamma, som funnit sin plats i fönstret. Och missa inte det vackra elementet som inte bytts ut till förmån för någon "ny"producerad plåtlåda.
3. Rosa glas emot vitt kakel. 4. En kaxig kran 5. En fin matchande "blomma". Å nej, nu kommer ni på mig som oduglig i blomvärlden. Hjälp mig någon, va kallas skönheten?

Charm är små kattvindar, luckor och garderober lite här och var.





Nyslipat trägolv och trasmattor injuder till bara fötter.


En av tre ytterdörrar och ljuvlig vippbrytare.


En bedårande svängd trapp och vitmålade brädor?


Underbar fönsterprydd toalett med en allmän förfrågan.
Finns det genomskinliga plastmattor som skyddar men inte döljer planken?
Eller finns något annat sätt att få ha kvar brädorna och ändå få försäkringsmässigt godkänt?



En fantastisk sängstol från Johannas mamma stoltserar emot vita väggar.

Ja, ni förstår ju! Varför jag drömde om huset efter besöket och hur fint familjen kommer att ha det i huset. Sen att det tillkommer en bodlänga och ett vitmålat lusthus strör ju bara än mer salt i det avundsjuka såret. Men som sagt, är det några jag unnar ett sådant fint hus så är det den här fina familjen.

/Lovisa

Kommentarer
Postat av: Annika

så underbart fint!!! grattis johanna och petter till ett så underbart hus, vilken lycka! /Annika

2010-03-01 @ 18:21:58
Postat av: summercat

Fy farao vad fint! jag skulle kunna flytta in direkt!

2010-03-01 @ 20:25:40
URL: http://minahistorier.blogspot.com
Postat av: krickelin

Oo ja, såå himla fint. :)

2010-03-02 @ 09:54:38
URL: http://krickelin-krickelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0