Fantastisk rotfruktssoppa!

Nu ska jag tipsa om en helt fantastiskt god soppa som de flesta brukar tycka om. Jag brukar mixa den med stavmixer och då passar den ju även till små barn. Min unge älskar den här soppan! Han får i sig massa nyttigheter och dessutom protein från de röda linserna. Grundreceptet fick jag en gång på Skansens höstmarknad, men jag har gjort om det lite efter egen smak. Den goda smaken kommer från kryddan timjan, gillar du det kan du gärna hälla i (eller hä i som man säger i min hemstad Sundsvall) mer än vad receptet anger.

Håll till godo!

Fantastisk rotfruktssoppa med röda linser och timjan, 4 portioner

1 msk smör

2 potatisar, skalade och tärnade

3 morötter, skalade och skivade

1 liten palsternacka, skalad och skivad

En halv gul lök, hackad

1 vitlöksklyfta, hackad

1 tsk timjan, torkad

1 nypa cayennepeppar

1-2 dl kokta röda linser (de ska alltså kokas för sig)

6-7 dl grönsaksbuljong

1 dl créme fraiche

Salt och vitpeppar

Gör så här: Fräs potatis, morot, palsternacka, lök och kryddor i smör. Slå på buljong och låt soppan koka på svag värme lite under lock tills grönsakerna mjuknar. Häll i linserna och låt de bli varma. Mixa soppan slät med créme fraiche och smaka av med salt och peppar. Servera något gott bröd till, varför inte Enkelt ekologiskt grovbröd…

/Annika



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för mattipset! Jag önskar mig en liten skrift med Annikas tio lättlagade vegetariska i 30-årspresent!

2010-01-26 @ 18:05:34
Postat av: Annika

haha tack vad roligt!!! det ska väl kunna ordnas ;) kommer mer vegomat inom kort här också!

2010-01-26 @ 18:59:56
Postat av: Annika

var ska jag skicka lilla skriften då? ;)

2010-01-26 @ 19:05:36
Postat av: Lisa & Irma

Jag bakade ditt bröd igår. Har länge letat efter ett bra recept, men inte lyckets hitta något jag riktigt gillar.. Detta var fantastiskt! Lätt och blev mycket gott.



Hoppas allt är bra med er! Kram

2010-01-27 @ 08:23:17
Postat av: Annika

Åh vad roligt!!! och visst är det lätt, så skönt att slippa jäsning och sånt (som jag alltid misslyckas med annars). hoppas det går bra med dagis (verkar ju på facebook som att hon stortrivs?!) och bebbe i magen!! kram kram

2010-01-27 @ 09:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0