Bredvidliv

 

Min mormor gick bort alldeles innan jul. Hon fick leva i hela 91 år. I slutet av sitt liv var hon oftast glad och bekymmersfri. Så hade det inte alltid varit. Från min barndom minns jag en liten dam som nästan alltid var tyst, såg ledsen ut eller var irriterad över något. Hon liksom levde bredvid min morfar, som en skugga som alltid fanns där men inte yttrade mycket. Hon satt som en staty bredvid  morfar som höll hov, och som han kunde hålla hov min morfar! Hon levde i skugga nästan hela sitt liv. I skuggan av sin egen mammas för tidiga död. I skuggan av min morfar. I skuggan av morfars karriär. I skuggan av sin depression. Och sen i skuggan av sin senilitet. Även om seniliteten på något sätt gjorde henne gott. Plötsligt kunde hon prata på hur länge som helst och min sedan några år döde morfar fick sig en och annan lustig känga i samtalen vi förde. Och fan det unnade jag henne.

Jag tänker mycket på alla liv som levts och levs så där. Bredvid. På sidan om. I skuggan av. Bredvidliv. När jag berättar för andra om det här säger nästan alla ”Ja precis! Min farmor var exakt så där!”. Eller någons faster, tant Greta, morfars syster, grannen mitt emot eller kompisens morsa. För det är många som har levt och lever de här bredvidliven.

Men jag tänker inte leva något bredvidliv, det lovar jag er mormor och mamma. Jag ska leva i ljuset, mitt i och tillsammans. Det lovar jag er.

/Annika


Kommentarer
Postat av: lovisa

va fina de är! å attans va lika. skulle vilja ha dig där "bredvid" också, för att se de tre generationerna...

puss!!!

och bra tänkt och skrivet! man ska ALDRIG nöja sig med att vara bredvid.

2010-01-28 @ 14:56:07
URL: http://itsallvintage.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

julias vardag

krickelin krickelin

Sammy rose

Sandy in the sky with diamonds

Hanna Hellqvist

Annika Norlin

Extra allt

Fine dage

Johanna VINTAGE

Angle at my table

smilerynker

AprilApril

Isabelles blogg

Doredoris

fingerspitzengefuhl

pellas pärlor

trasselfofs

hannanonien

RSS 2.0